Stilul de viata sanatos

Stilul de viata sanatos
Comentariile sunt închise pentru Stilul de viata sanatos Permalink

Stilul de viata sanatos

Un stil de viata sanatos depinde de mai multi factori: alimentatie, activitate fizica si este influentat de stres sau consumul de alcool sau tutun.

Stilul de viata sanatos are cateva componente:

1.ALIMENTATIA sanatoasa si un comportament sanatos normal presupun:
-frecventa meselor sa fie de 3 mese principale si 2-3 gustari zilnic;
-nu ciuguliti intre mese (seminte,alune,chipsuri etc);
-sa nu lipseasca micul dejun;
-cantitatea de alimente va fi adaptata nevoilor zilnice;
-noaptea nu se mananca;
-alimentele se mesteca bine,se mananca incet, nu in graba, nu se bea apa in timpul mesei;
-masa nu se serveste in picioare, ci asezat, intr-o atmosfera relaxata;
-ultima masa: cina se va servi cel tarziu la ora 18 si va fi masa cea mai usoara;
Deci -se mananca putin si des (nu mese voluminoase), dar repetate;
Reguli pentru alegerea meniului;se consuma toate tipurile de alimente:
-carne (pui,vita), peste, mezeluri (preferabil cu continut scazut de grasimi);
-2 oua pe saptamana;
-lactate: lapte, iaurturi, branza, cas: de cate ori se poate – se aleg cu continut scazut de grasimi;
-legume, zarzavaturi, cartofi – de toate tipurile, fierte sau crude;
-fructe in cantitati mari;
-paine, cereale, orez, paste fainoase, mamaliga – alegeti o gama variata;
-grasimi, uleiuri, dulciuri: incercati sa nu le consumati prea des, dar daca totusi o faceti – numai in cantitati mici;
In ceea ce priveste modalitatile de preparare:

DA – fiert, gratar, teflon, inabusit;

NU – prajit, rantas, sosuri grele.

2.ALCOOLUL:consum moderat de alcool sau mai bine:deloc
In cadrul stilului de viata sanatos se accepta(a nu se confunda cu “se recomanda”)un consum moderat de alcool zilnic:50ml tarie(tuica,coniac,whisky) sau 200ml vin sau 500ml bere.ATENTIE In prezenta unei boli consumul de alcool trebuie evitat total sau redus la minimum.

3.FUMATUL este interzis

4.ACTIVITATE FIZICA regulata.O activitate fizica regulata,de o intensitate moderata va aduce beneficii in boli cronice ca si:diabetul zaharat,boli cardiovasculare,obezitate,dislipidemii. Recomandarile actuale sunt: mers pe jos in ritm vioi 60 minute zilnic

5.SOMNUL de 7-8 ore pe noapte, din care cel putin o ora inainte de miezul noptii

6.STRESUL se va evita
Efectele benefice ale unui stil de viata sanatos sunt vizibile in toate domeniile vietii cotidiene.Aduce un confort fizic si psihic crescut,dar cel mai mare castig il constituie prevenirea imbolnavirilor,iar in prezenta bolii-prevenirea aparitiei complicatiilor.Este bine de stiut ca o persoana ,de exemplu de 45 de ani,care indeplineste 5-6 din conditiile de mai sus(componente ale stilului de viata sanatos) are o speranta de viata cu 7 ani mai mare decat o persoana care,la aceeasi varsta,indeplineste una pana la trei conditii.
Aceste informatii le-ati primit de nenumarate ori in cabinetul meu,dar avand in vedere ca acolo timpul este limitat ,am considerat ca este mai bine sa le primiti sub aceasta forma.